Jak powitać uczniów przed lekcją?
Powitanie z uczniami zdaje się być czymś oczywistym. Widzimy dzieci zbierające się przed salą lekcyjną, rzucamy „dzień dobry” wchodzimy do środka i zaczynami lekcję. Ten schemat zna chyba każdy uczeń z autopsji. Jednak rozpoczęcie zajęć nie musi być nudne i schematyczne. Poznaj jak powitać uczniów przed lekcją i spraw, że będą oni chętniej uczestniczyć w Twoich zajęciach.
Niewerbalne wskazówki nauczyciela, takie jak uśmiech i kontakt wzrokowy, mogą „zmniejszyć dystans fizyczny i psychiczny” z uczniami, wzmacniając pozytywne uczucia uczniów wobec nauczyciela i lekcji, jednocześnie poprawiając zachowanie.
Badanie dotyczące strategii pozytywnego powitania przy drzwiach
Naukowcy R. Allan Allday i Kerri Pakurar przeprowadzili eksperyment dotyczący wpływu strategii pozytywnego powitania (z ang. positive greetings at the door) na uczniów z trudnościami w zachowaniu, a następnie opisali go w Journal of Positive Behaviour Interventions (JPBI). Badanie obejmujące 203 uczniów w 10 salach lekcyjnych — potwierdza, że powitanie uczniów przy drzwiach nadaje pozytywny ton i może zwiększyć zaangażowanie i ograniczyć destrukcyjne zachowanie. Poświęcenie kilku chwil na powitanie uczniów wzmacnia poczucie przynależności, dając im wsparcie społeczne i emocjonalne.
Przebieg badania
Dziesięciu nauczycieli zostało losowo przydzielonych przez badaczy do jednej z dwóch grup eksperymentalnej lub kontrolnej. Pierwsza grupa zaczęła zajęcia od powitania swoich uczniów przy drzwiach, wypowiadając imię każdego ucznia, używając niewerbalnego powitania, takiego jak uścisk dłoni lub skinienie głową. Nauczyciele również przypominali, co należy zrobić na początku lekcji, na przykład: „Poświęć kilka następnych minut na przejrzenie tego, o czym mówiliśmy wczoraj”. Jeśli uczeń miał problemy ze swoim zachowaniem poprzedniego dnia, nauczyciele często przekazywali mu pozytywną wiadomość, aby zachęcić do poprawy.
Nauczyciele z drugiej grupy uczestniczyli w szkoleniach z zarządzania klasą organizowanych przez ich szkoły, ale nie otrzymywali żadnych szczegółowych instrukcji, jak rozpocząć zajęcia.
Badacze obserwowali sale lekcyjne jesienią i wiosną, przyglądając się zaangażowaniu w naukę, relacjom uczeń- nauczyciel oraz zachowaniom podopiecznych wobec siebie.
Wnioski z badania
Według udokumentowanych badań, kiedy nauczyciele rozpoczęli zajęcia od powitania uczniów w drzwiach, zaangażowanie podopiecznych wzrosło o 20 punktów procentowych, a zachowania destrukcyjne spadły o 9 punktów procentowych.
Lepsze rezultaty osiągnięto w klasach, w których nauczyciele witali swoich uczniów. Potwierdziło to, co wielu pedagogów już wie: zaspokajanie potrzeb emocjonalnych uczniów jest tak samo ważne, jak zaspokajanie ich potrzeb edukacyjnych.
„Wyniki tego badania sugerują, że nauczyciele, którzy poświęcają czas w celu wdrożenia strategii, takich jak pozytywne powitanie przy drzwiach, ostatecznie zaoszczędzą więcej czasu podczas lekcji, poświęcając mniej chwil na reagowanie na problematyczne zachowanie, a więcej czasu na lekcje” – piszą autorzy badania.
Pierwsze kilka minut zajęć jest często najbardziej chaotyczne, ponieważ uczniowie przychodzą z korytarza lub placu zabaw. Pozostawione bez kontroli zakłócenia mogą być trudne do opanowania, ale proaktywne podejście do zarządzania klasą może pomóc uczniom skoncentrować się i przygotować do nauki.
Zamiast zajmować się destrukcyjnymi zachowaniami na bieżąco, proaktywne techniki, takie jak powitanie uczniów przy drzwiach i modelowanie dobrych postaw, ograniczają występowanie chaotycznych zachowań.
Poświęcenie kilku chwil na powitanie uczniów daje im poczucie przynależności, zapewniając im wsparcie społeczne i emocjonalne, co kolejno wpływa na gotowość do nauki.
Poczucie wspólnoty
Dlaczego pozytywne powitania działają? Kiedy nauczyciele stosują takie strategie, pomagają „ustanowić pozytywny klimat w klasie, w którym uczniowie mają poczucie więzi i przynależności” – piszą autorzy badania.
„Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę badania wykazujące, że motywacja osiągnięć jest często produktem ubocznym przynależności społecznej”. Innymi słowy, kiedy uczniowie czują się mile widziani w klasie, chętniej poświęcają czas i wysiłek na naukę.
Niewerbalne interakcje międzyludzkie, takie jak przyjacielski uścisk dłoni lub podniesiony kciuk, mogą sprawić, że powitania będą autentyczne i zbudują zaufanie — o ile uczniowie czują się komfortowo w kontakcie fizycznym.
Jak powitać uczniów przed lekcją?
- powiedz imię ucznia;
- nawiąż kontakt wzrokowy;
- używaj przyjaznego powitania niewerbalnego, takiego jak uścisk dłoni, przybicie piątki lub podniesienie kciuka;
- powiedz kilka słów zachęty;
- zapytaj, jak im mija dzień.
Zachowanie zakłócające spokój jest zaraźliwe — jeśli jeden uczeń zachowuje się niewłaściwie, może to szybko rozprzestrzenić się na innych uczniów. I chociaż większość nauczycieli stara się reagować natychmiast, kara często przynosi odwrotny skutek. Czasami próba naprawienia niewłaściwego zachowania uczniów może być daremna, ponieważ może to wywołać opór, eskalację i więcej niewłaściwych zachowań, zamiast ich zmiany na pożądane.
Pomimo przytłaczających dowodów na to, że takie strategie są nieskuteczne, wielu nauczycieli stosuje reaktywne metody zarządzania zachowaniem w klasie. Jest to podejście, które polega na natychmiastowej reakcji nauczyciela na niepożądane zachowania. Chociaż najlepszym rozwiązaniem jest prewencja i tworzenie pozytywnego środowiska.
Więc zamiast pytać: „Jak mogę naprawić złe zachowanie?” Nauczyciele mogliby zapytać: „Jak mogę stworzyć w klasie środowisko, które przede wszystkim zniechęca do niewłaściwego zachowania?
Rozpoczęcie zajęć od powitania uczniów przy drzwiach pomaga nadać pozytywny ton reszcie dnia, promując ich poczucie przynależności, zwiększając ich zaangażowanie w naukę i zmniejszając destrukcyjne zachowanie. Uśmiech i pozytywne nastawienie – wydaje się banalne? A jednak może wiele zmienić.
Zapraszamy również do przeczytania ostatniego wpisu na naszym blogu, w którym pisaliśmy o metodach poprawy koncentracji na lekcjach.
źródła: